Contentmarketing voor B2B en B2C

Contentmarketing B2B en B2C

Bij contentmarketing denken we al gauw aan blogposts. Contentmarketing is meer dan bloggen: het is ook het maken van een video of het opnemen van een podcast. Door stil te staan bij de verschillende markten (B2B en B2C) spreek je meteen de juiste doelgroep aan en is de kans op succes groter.

Waar is de klant naar op zoek?

Bij B2B contentmarketing zoekt de klant naar jouw kennis en expertise. Heb jij een speciaal kennisgebied? Laat dit dan uitgebreid terugkomen in de blogs. Op deze manier overtuig je de klant ervan zaken met jou te doen: kennelijk ben jij een autoriteit op een bepaald gebied. Het verkopen van jouw dienst is al begonnen voordat het verkopen begonnen is.

Opbouwen van naamsbekendheid is belangrijker dan het verkopen van een product. Het voornaamste doel is dat klanten weten bij wie ze terecht kunnen voor een bepaalde dienst.

Strategie

Het doel van een tekst bij B2B is Return On Investment (ROI). Concrete data, nummers en cijfers ondersteunen je verhaal. Je laat zien wat je doet, hoe je iets doet en waarom je iets doet. Dit past mooi bij blogposts en wetenschappelijke artikelen, die je publiceert als onderdeel van je contentmarketingstrategie.

‘Relaties onderhouden’ is het sleutelwoord. Je merkt dat je langer bezig bent om lezers, luisteraars of kijkers te overtuigen, omdat er meer stakeholders zijn dan bij B2C. Het kan even duren voordat je bij de juiste persoon uitkomt die ‘ja’ zal zeggen tegen jouw pitch.

Contentmarketing voor B2C

Waar is de klant naar op zoek?

Emoties zijn de motor voor B2C contentmarketing. De klant wil iets boeiends lezen, of iets wat hem of haar raakt. Hier zet je meer aan tot een aankoop. Emotionele triggers zijn hier bijna altijd de juiste manier om een product aan de man te brengen.

Daarnaast zoekt de klant vaak een oplossing voor een probleem. De lezer wil graag een antwoord op een vraag. Stel dat de klant een vlek heeft gemaakt op een nieuw tapijt. Jij bent de fabrikant van vlekkenverwijderaar en hebt hét antwoord om de vlek onzichtbaar te maken. De klant zal je erg dankbaar zijn voor het bestaan van een dergelijk product.

Strategie

Blog posts, de opbouw van je website, zichtbaarheid op sociale media; het zijn allemaal onderdelen van een succesvolle B2C contentmarketingstrategie. Een goed voorbeeld van wat werkt, is de sociale media van Apple. Voordat de fabrikant nieuwe producten aankondigt, komt het met een spannende, emotionele mededeling op sociale media. Probeer een campagne te verzinnen die herkenbaar is voor de klant.

Meestal richt je je bij B2C tot één of twee personen. Het proces van het nemen van een aankoopbeslissing is veel korter. Daarom is het belangrijk meteen de aandacht te vestigen op jouw product en overtuigend onder de aandacht te brengen. Let er wel op dat dit niet op een opdringerige manier gebeurt. De consument van nu koopt van andere mensen, niet van verkopers.