Bij contentmarketing denken we al gauw aan blogposts. Contentmarketing is meer dan bloggen: het is ook het maken van een video of het opnemen van een podcast. Door stil te staan bij de verschillende markten (B2B en B2C) spreek je meteen de juiste doelgroep aan en is de kans op succes groter.
Waar is de klant naar op zoek?
Bij B2B contentmarketing zoekt de klant naar jouw
kennis en expertise. Heb jij een speciaal kennisgebied? Laat dit dan uitgebreid
terugkomen in de blogs. Op deze manier overtuig je de klant ervan zaken met jou
te doen: kennelijk ben jij een autoriteit op een bepaald gebied. Het verkopen
van jouw dienst is al begonnen voordat het verkopen begonnen is.
Opbouwen van naamsbekendheid is belangrijker dan het verkopen van een product.
Het voornaamste doel is dat klanten weten bij wie ze terecht kunnen voor een
bepaalde dienst.
Strategie
Het doel van een tekst bij B2B is Return On
Investment (ROI). Concrete data, nummers en cijfers ondersteunen je
verhaal. Je laat zien wat je doet, hoe je iets doet en waarom je iets doet. Dit
past mooi bij blogposts en wetenschappelijke artikelen, die je publiceert als
onderdeel van je contentmarketingstrategie.
‘Relaties onderhouden’ is het sleutelwoord. Je merkt dat je langer bezig bent
om lezers, luisteraars of kijkers te overtuigen, omdat er meer stakeholders
zijn dan bij B2C. Het kan even duren voordat je bij de juiste persoon uitkomt
die ‘ja’ zal zeggen tegen jouw pitch.
Contentmarketing voor B2C
Waar is de klant naar op zoek?
Emoties zijn de motor voor B2C
contentmarketing. De klant wil iets boeiends lezen, of iets wat hem
of haar raakt. Hier zet je meer aan tot een aankoop. Emotionele triggers zijn
hier bijna altijd de juiste manier om een product aan de man te brengen.
Daarnaast zoekt de klant vaak een oplossing voor een probleem. De lezer wil
graag een antwoord op een vraag. Stel dat de klant een vlek heeft gemaakt op
een nieuw tapijt. Jij bent de fabrikant van vlekkenverwijderaar en hebt hét
antwoord om de vlek onzichtbaar te maken. De klant zal je erg dankbaar zijn
voor het bestaan van een dergelijk product.
Strategie
Blog posts, de opbouw van je website,
zichtbaarheid op sociale
media; het zijn allemaal onderdelen van een succesvolle B2C
contentmarketingstrategie. Een goed voorbeeld van wat werkt, is de sociale
media van Apple. Voordat de fabrikant nieuwe producten aankondigt, komt het met
een spannende, emotionele mededeling op sociale media. Probeer een campagne te
verzinnen die herkenbaar is voor de klant.
Meestal richt je je bij B2C tot één of twee personen. Het proces van het nemen
van een aankoopbeslissing is veel korter. Daarom is het belangrijk meteen de
aandacht te vestigen op jouw product en overtuigend onder de aandacht te
brengen. Let er wel op dat dit niet op een opdringerige manier gebeurt. De
consument van nu koopt van andere mensen, niet van verkopers.