Met welke processen kun je meer klanten aan je binden?

Wist je dat jouw bedrijfspraktijken en -processen van invloed zijn op hoe de klant jouw bedrijf begrijpt? Het genereren van waarde in de logistiek komt, juist, om meer prestige in deze relatie te brengen.

Heb je ooit termen gehoord als “waarde genereren”, “toegevoegde waarde”, “waardeketen”?

In al deze aspecten verwijzen wij, wanneer wij het over waarde hebben, niet naar de monetaire aspecten van de onderneming.

De waarheid is dat het woord waarde meer dan één betekenis kan hebben. De waarde die verder gaat dan wat financieel voor het product wordt betaald, kan ook de toegevoegde waarde zijn die door jouw klant wordt waargenomen.

Hoe werkt het genereren van waarde in de logistiek?

In het geval van de logistiek zijn er verschillende punten (naast de levering van het product zelf) die de klant helpen om deze toegevoegde waarde te begrijpen; enkele daarvan zijn transparantie, gemakkelijke toegang tot informatie over de voortgang, adequate service, enzovoort.

En om dit alles te bereiken is de technologie van logistieke toepassingen, gekoppeld aan het beheer, een onmisbaar hulpmiddel. Lees verder om de problemen, oplossingen en resultaten van deze technologische implementatie te begrijpen.

Efficiënte routebepaling

 

Het komt nog steeds vaak voor dat logistieke bedrijven een professional in dienst hebben die de routing handmatig op spreadsheets maakt. Het probleem is dat het manueel behandelen van dit dynamische proces tot een aantal problemen kan leiden, zoals:

– Hoge kosten per levering;
– lage productiviteit bij leveringen; en
– Meer kilometers rijden en minder afleveren.

Al deze problemen kunnen gemakkelijk worden opgelost door gebruik te maken van een routeplanner, waarmee het beheer van de vloot en de verplaatsing voor leveringen kan worden geoptimaliseerd. Een logistieke toepassing beschikt over deze integratie, waardoor de bestuurder weet welke weg hij moet volgen en beschikt tevens over realtime updates, waardoor hij verstopte routes kan vermijden.

Met dit, zijn de waargenomen resultaten:

– Lagere kosten per levering, omdat het mogelijk is meer leveringen per uur te doen in minder afgelegde kilometers;
– Verbetering van het niveau van de dienstverlening aan de klant, aangezien de order cyclustijd korter wordt; en
– Meer flexibiliteit om te voldoen aan dringende of onvoorziene behoeften.

Digitaal in Real Time

 

Het beheer en de controle van wagenparken in real time is reeds een realiteit voor wie technologie als bondgenoot aanneemt wanneer het gaat om het creëren van waarde in de logistiek.

Naast de voordelen voor het bedrijf, dat het wagenpark kan volgen en ook een elektronische controle genereert om na te gaan of de voertuigen zich binnen de verwachte locaties bevinden, zijn er grote voordelen voor de klanten.

Met realtime logistiek beheer is het mogelijk alle stappen van het wagenpark te volgen en het percentage van de reeds uitgevoerde taken te valideren. Dit alles is mogelijk door de digitalisering van het gehele proces van leveringen, die leidt tot de standaardisering van processen en activiteiten, waardoor fouten worden voorkomen en tevens elk fysiek document wordt vervangen, ook wel value added logistics.