Boekhouding

Boekhouding, ofwel accounting, is het vastleggen van financiële feiten. Hiermee wordt er inzicht verkregen in de financiën. Door middel van boekhouding kan een bedrijf, persoon of (overheids)instelling verantwoording afleggen aan instanties.

Het is wettelijk verplicht om een boekhouding te voeren. Een bedrijf, instelling of persoon moet deze cijfers aan instanties tonen, zoals de Belastingdienst. Daarnaast zijn BV’s het wettelijk verplicht om de jaarlijkse jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel.

De meeste bedrijven besteden de boekhouding uit aan een administrateur of boekhouder. Deze is gespecialiseerd in alle regels en wetten. De accountmanager, ook wel Hoofd Financiële Zaken of financieel manager genoemd, is verantwoordelijk voor de boekhouding in een organisatie.

De doelen van boekhouding

Boekhouden omvat de debiteuren- en crediteurenadministratie en de jaarverslaglegging. Het komt er dus op neer dat een bedrijf de uitgaven en ontvangsten bijhoudt en de vermogenspositie vermeldt. Het bijhouden van de boekhouding heeft meerdere doelen:

  • Het verkrijgen van een inzicht in de financiële positie van een bedrijf
  • Het verkrijgen van inzicht in de winsten en verliezen van een bedrijf
  • Het afleggen van verantwoording over het financiële beleid van een bedrijf
  • Het leveren van gegevens voor kostprijsbepaling en voorcalculaties
  • Het leveren van gegevens voor het uitbrengen van offertes

Vijf dagboeken

De boekhouding valt onder te verdelen in verschillende zaken, zoals de dagboeken. Hierin worden alle inkomsten en uitgaven geregistreerd. Doorgaans worden er vijf dagboeken gebruikt. Dit zijn:

  • De bank: hierin staan alle bankafschriften geregistreerd
  • Inkoop: hierin staan alle inkoopfacturen geregistreerd
  • Verkoop: hier staan alle verkoopfacturen geregistreerd
  • Kas: hierin staan alle contante aankopen en verkopen vermeld
  • Memoriaal: hierin staan alle boekingen geregistreerd die niet onder de bovenstaande vier dagboeken vallen.

Het grootboek

Daarnaast is er een grootboek. Dit is eigenlijk een verzameling van alle grootboekrekeningen. Deze geven een inzicht in de financiële stromen van een bedrijf. Elke grootboekrekening heeft een eigen nummer. Dit nummer geeft aan om wat voor soort rekening het gaan. Het grootboek wordt weer gebruikt om de jaarstukken op te maken. Dit zijn:

  • De jaarrekening
  • Het jaarverslag

De jaarrekening

De jaarrekening bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • De balans per 31 december van een boekjaar
  • De winst- en verliesrekening

Leave a Comment